F3F od strony praktycznej cz.II

Pierwsza część znajduje się pod linkiem : http://www.f3f-klif.pl/2010/11/f3f-od-strony-praktycznej-cz-i/ .

USTAWIENIA MODELU:

Środek ciężkości (CG). Przesunięcie środka ciężkości bardziej do przodu, będzie skutkować pewną „ospałością modelu” i wymagać będzie większych wychyleń na powierzchniach sterowych. Bardziej tylne wyważenie spowoduje, że model będzie „żywszy” , jednak zbyt dalekie przesunięcie CG, może przynieść spore problemy w pilotażu i opanowaniu modelu.

SERWA:

Precyzyjne i bezluzowe serwo jest zawsze pomocne w F3F, tak samo jak dobre i bezluzowe połączenie serwa z powierzchnią sterową.

BALAST:

Używaj tyle balastu ile jesteś pewny , że powinieneś użyć stosownie do warunków. Pamiętaj, jeśli noszenia na zboczu są bardzo silne, dodanie balastu pomoże w utrzymaniu w modelu stabilności i przewidywalności.  Zbyt mała ilość balastu powoduje, że model w takich warunkach jest bardziej podatny na turbulencje, które będą go również spowalniać.

WYCHYLENIA KLAP:

Dodany balast do modelu powinien pasować do neutralnych wychyleń klap. Jednak jeśli, odkryjesz tuż po starcie, lub w trakcie lotu szybkościowego , że balastu jest zbyt dużo, możesz włączyć klapy razem z lotką dodatnio (na dół) o ok. 2mm. Gdy warunki się nieco poprawią lub gdy chcesz poprawić szybkość, przełącz klapy spowrotem do neutrum.

Dodatnio wychylone klapy pomagają również w czasie wyrzutu modelu, szczególnie gdy model jest dobalastowany. Niektórzy piloci mają ustawioną dodatkową pozycję na przełączniku, aby klapy były wychylone więcej niż 2mm przez 2s do 5s od momentu opuszczenia ręki. Oczywiście dopasowane wychylenie i czas do konkretnego modelu.

Jeśli natomiast masz zbyt mało balastu i model bardzo dobrze przyspiesza, powinieneś przełączyć klapy na wychylenie ujemne (do góry) o ok 1-2mm (w zależności od profilu modelu) razem z lotkami, aby model jeszcze bardziej przyspieszyć.

Jeśli pozwala na to nadajnik, możesz ustawić opóźnienie 0,5s  między pozycjami wychyleń  klap i lotek, aby uniknąć  nagłej zmiany kształtu profilu i nie powodować nagłych zmian w opływie powietrza.

STER WYSOKOŚCI

Należy unikać zbyt dużych wychyleń tego steru. Zbyt duże wychylenia zawsze mocno spowolnią model na wszystkich 9 zwrotach. Możesz do steru wysokości domiksować klapę razem z lotką (w dół). Przy max wychyleniu steru wysokości , klapy +4mm razem z lotką (należy do dopasować do konkretnego modelu).

STER KIERUNKU

Nawet jeśli jesteś na tyle dobrym pilotem i potrafisz używać osobno steru kierunku i lotek, warto się zastanowić nad mixem:

W czasie lotu z klapami i lotkami ustawionymi w neutrum lub dodatnio, warto domiksować do lotek ster kierunku na ok 30-50%.

W czasie lotu z ustawami ujemnymi, ster kierunku domiksować do wartości 5-15%.

LOTKI

Należy tak skonfigurować model, aby lotki nie wychylały się za mocno. Zbyt duże wychylenia spowalniają model. Większość modeli dobrze reaguje na poniższe ustawienia:

Krok 1 . Klapa powinna podążać za lotką w 50% dla wychylenia górnego.

Krok 2. Lotka powinna wychylać się w dół o 50% wartości w stosunku do wychylenia górnego. Bierze się to stad, że lotka wychylana w dół stawia większy opór niż, lotka wychylona w górę.

Krok 3. Klapa powinna podążać za lotką wychylaną w dół (przyp.admina: Brak informacji o wielkości tego podążania)

I NA KONIEC:

Zapytaj na stoku i postaraj się skopiować wzór konfiguracji modelu, oraz sposób lotu, aby uzyskać najlepszy czas.

Jeszcze lepiej jest przyjechać kilka dni przed zawodami i razem z innymi pilotami przećwiczyć kwestie ustawień i sposobu lotu.

Wszystko co zostało napisane powyżej, jest tylko wskazówką. Różne modele różnie reagują i mogą mieć inne „optimum”. Poznasz swoje optimum , gdy polecisz i to sprawdzisz.

z poważaniem

Fritz

CDN… w ostatniej części o balastowaniu i konsekwencjami z tym idącymi
Podziel się z innymi