F3F od strony praktycznej cz.I

Norweski zawodnik Fritz Kristofferson, zdecydował się podzielić swoim 30 letnim doświadczeniem w F3F. Tym samym rozpoczynamy serię wpisów dotyczących F3F dla początkujących i średnio-zaawansowanych.

ZASADY:

Podstawowy regulamin F3F, można znaleźć na stronie FAI, (rozdział 5.8) , jednak organizator zawodów może te zasady nieco zmienić dostosowując się lepiej do warunków na zboczu

PRZYGOTOWANIE:

Przed zawodami przyjrzyj się dokładnie bazie A i bazie B, aby dobrze zrozumieć w jaki sposób będą pracować sędziowie bazowi, zapoznaj się z miejscem gdzie będzie stał głośnik timera i zawodnicy w czasie wyścigu. Ważne jest również, aby zaznajomić się ze zboczem.

ZBOCZE:

Dobre zbocze będzie wolne od drzew i przeszkód. Będzie miało ostrą górną krawędź. Takie zbocze ma najsilniejszą strefę noszeń nad samą krawędzią, gdzie najlepiej wykorzystywać strefę noszeń do zamiany jej na prędkość. Do zakrętów piloci zwykle podciągają nieco model w górę, aby zachować nieco energii na wypadek słabo wykonanego skrętu. Następnie, prędkość jest odzyskiwana przez lekkie nurkowanie w kierunku strefy noszeń, aby znów to powtórzyć na kolejnym zakręcie.

START

Po uruchomieniu czasu startowego masz 30s na wejście w pierwszą rundę i przelot przez bazę A w kierunku bazy B.  W czasie tych 30 sekund, musisz zebrać maksymalną ilość energii w modelu. Najlepiej to zrobić , poprzez zdobywanie wysokości i tuż przed końcem 30s zanurkować, aby energię zmienić w prędkość i wejść max szybko w bazę A lecąc do bazy B, nie przekraczając czasu startowego.  Niezwykle ważny jest również silny wyrzut modelu (można mieć do tego pomocnika).

Jeśli nie masz pomocnika, a stok jest szeroki, korzystnym może być zwykły lot w stronę bazy A, minięcie jej na wysokości wzroku i kontynuowanie dalej lotu przez ok 15s i powrót do bazy A , nie przekraczając 30s. Ta technika jest w szczególności korzystna, gdy zbocze ma czysty „wydmuch” nie ma na nim termiki i masz dużo balastu.

10 OKRĄŻEŃ

Do wykonania jest 9 zakrętów. Baza A jest Startem i Metą. Wykonuje się na niej 4 skręty. Na bazie B wykonuje się w sumie 5 skrętów.

Początkujący wykona najlepszy czas, gdy będzie leciał „czysto i gładko” nie wykonując zbyt dużo niepotrzebnych ruchów sterami. Jeśli będziesz lecieć szerzej, dajesz sobie większą szansę na prawidłowe minięcie baz i zaliczenie ich do lotu. Latanie zbyt wąskie, może skutkować niedoleceniem do bazy i brakiem sygnału od sędziego. W takiej sytuacji musisz i tak powrócić do niezaliczonej bazy co zwykle stresuje pilota, wybija z rytmu i zabiera dodatkowy czas.

CDN… a w nim o mitycznym punkcie CG, regulacji wychyleń sterów, mixach.
Podziel się z innymi